Send mindre luft i dine forsendelser
Med den stadigt stigende e-handel er det blevet tydeligt, at mange produkter sendes i unødvendigt store pakker. Overskydende luft i emballagen resulterer i en ineffektiv fyldningsgrad, som igen påvirker både lagerplads og transportomkostninger negativt. Udfordringen er kompleks, og der findes flere strategier og metoder til at styre og forbedre emballagens fyldningsgrad. Vi giver dig praktiske råd til at optimere pakkeprocessen og reducere unødvendig luft i pakkerne.
1. Kortlæg den aktuelle situation
Få et overblik over pakkeprocessen for at øge din forståelse af, hvordan pakning udføres i dag. Tal med pakkepersonalet, stil spørgsmål og få indsigt i de udfordringer, de står over for. Se på hvilke værktøjer og procedurer der bruges, for at få et billede af den aktuelle fyldningsgrad.
Dyk ned i transportomkostningerne - hvad koster det at sende dine produkter, og hvordan er transportkontrakten? Find ud af om du bliver opkrævet penge baseret på forsendelsesvægt, og hvor ofte den faktiske vægt kontra volumenvægt betyder noget.
Vurder tilgængelig emballage, og hvor godt den passer ind i din ordrestruktur. Få en klar forståelse af varedata, herunder pålidelige målinger af længde, bredde, højde og vægt. Sørg for at målingerne foretages med den primære emballage. Spørg dig selv hvor aktuelle dine data er, og sørg for, at de løbende bliver opdateret.
2. Analysér og kategorisér
At blive faktureret baseret på forsendelsesvægt er en almindelig praksis. Hvis dine produkter ikke vejer mere end volumenvægten, er det volumenvægten der bestemmer forsendelsesomkostningerne. Fordelen ved denne prismodel er, at du kan påvirke forsendelsesomkostningerne ved at optimere størrelsen på din emballage. Ved at analysere dine forsendelser og kategorisere dem efter volumen og størrelse i henhold til din transportkontrakt, får du indsigt i hvor mange forsendelser der vejer 1 kg, 2 kg osv. Hvis der er store afvigelser, kan du gå ud fra, at de fleste pakker sendes med en volumenvægt på 5 kg. Start der for at udforske den faktiske fyldningsgrad og dermed spare på både transportomkostninger og reducere unødvendig luft i pakkerne.
Vurder hvilke produkter der kan sendes direkte i deres primære emballage, og undgå at bruge ekstra kartoner. Kan dine leverandører støtte dig ved at optimere deres emballage? Analyser dine produkter og vurder, hvilken beskyttelse de faktisk har brug for. Er det muligt at sende dem direkte i den primære emballage? Vi tilbyder aftagelige forsendelsesetiketter, der ikke beskadiger den primære emballage og forenkler eventuelle returprocesser.
Hvordan ændrer behovet for emballage sig over tid? Hvis du sælger forskellige produkter i forbindelse med forskellige sæsoner, kan det være relevant at justere og variere emballagen baseret på sæsonen. Det kan hjælpe med at opnå optimale fyldningsgrader i emballagen.
3. Lav standarder, træn og lad dig udfordre
Pakkeprocessen afgører, hvor meget luft der sendes ud. For at optimere dette skal du standardisere et område til pakning. Brug nærhedsmetoden og sørg for, at alt, hvad der skal bruges til pakning, herunder kartonstørrelser, fyldmaterialer, tape, knive og meget mere, er inden for en armslængde. Reducer unødvendige bevægelser for pakkepersonalet.
Lav procedurer og pakkeinstruktioner for at sikre korrekt emballering af hver ordre. Vær specifik for forskellige produktkategorier, og giv forslag til, hvordan forskellige produkter skal pakkes, og hvor meget støddæmpende materiale der er brug for. Juster mængden af støddæmpning baseret på produkternes følsomhed og håndteringsbehov.
Pakning kan virke simpelt, men det kræver træning at opnå en optimal og effektiv pakkeproces med høj fyldningsgrad. Sørg for at dine medarbejdere er uddannet i effektiv pakning, og dokumenter uddannelsesmaterialet så det er let tilgængeligt, når du ansætter nye medarbejdere.
Gentænk den eksisterende emballage og løsninger. Test nye måder at pakke på, og evaluer resultaterne under transport. Juster din strategi baseret på erfaringer for løbende at forbedre pakkeprocessen.
4. Sæt mål og planlæg opfølgning
Sæt klare mål, og definer, hvordan de skal måles. Brug formlen til at måle fyldningsgraden, og evaluer konsekvenserne af ikke at opnå den optimale fyldningsgrad.
Ved at måle transportskader og undersøge årsagerne til dem kan du bedre forstå, om produkterne er underemballerede, eller om emballageløsningen skal gentænkes.
Udpeg en emballageambassadør, som er ansvarlig for at modtage forslag til forbedringer, foretage justeringer og planlægge regelmæssige opfølgninger. Det sikrer en kontinuerlig og proaktiv håndtering af paknings spørgsmål for at opnå optimale resultater.
Optimér jeres emballage!
Mere effektiv emballagehåndtering er nøglen til at opfylde kravene til e-handelslogistik og sikre en omkostningseffektiv fremtid.
Tilpas mængden af stødabsorbering baseret på produkternes følsomhed og håndteringsbehov.
Det er tydeligt, at stigningen i e-handel har ført til en negativ tendens med overdimensioneret emballage, hvilket resulterer i ineffektive fyldningsgrader og negative konsekvenser for både lagerplads og transportomkostninger. Mere effektiv emballagestyring er nøglen til at opfylde kravene til e-handelslogistik og sikre en omkostningseffektiv fremtid.