Emballagestrategi: Tips til nystartede webshops
Har du for nylig startet en webshop? Først og fremmest tillykke med din nye virksomhed. Vi ved at der er mange spørgsmål om emballage når man er nystartet; hvilken slags emballage du har brug for, hvordan pakker du bedst dine produkter, hvor meget koster emballagen osv.
For at kunne sende dine produkter har du brug for en eller anden form for emballage, og for at kunne vælge, hvilken emballage du skal bruge, skal du overveje forskellige faktorer. Her er nogle tips til din webshop, når du skal vælge emballagematerialer.
1. Lav en emballagestrategi for din virksomhed
- For at sikre, at din emballage er effektiv og passer til din virksomheds behov, er det vigtigt at udarbejde en emballagestrategi fra starten..
- Tænk over hvad der er vigtigt for din virksomhed når det gælder emballage. Skal emballagen være en del af kundeoplevelsen, eller skal emballagen fungere som transportemballage der får produktet fra A til B??
- Evaluer også bæredygtighedsaspekter, og hvordan I som virksomhed arbejder med bæredygtighedsspørgsmål. Skal den emballage du vælger at bruge, f.eks. være lavet af genanvendelige og genbrugte materialer? Et andet vigtigt aspekt er, hvad der sker med emballagen når den har nået ud til dine kunder.
- Identificer hvor dine kunder er, og hvordan de gerne vil modtage deres leverancer. Beslut hvilke leveringsmuligheder du vil tilbyde kunden, f.eks. hjemmelevering, pakkebokse eller pakkeudleverings steder?
- Sæt et rimeligt budget for emballagematerialer.
2. Tag højde for dine produkters egenskaber
Vurder dine produkters egenskaber. Er de skrøbelige, holdbare, temperaturfølsomme, hårde, bløde eller skarpe? Skrøbelige produkter som glas og flasker er følsomme over for stød og vibrationer og bør tilpasses med ekstra beskyttelse og tydelig mærkning. Metal modstår stød bedre end glas, men noget er følsomme over for rust og fugt og kan have brug for en beskyttende indpakning, før de pakkes.
3. Værdien af de produkter, du vil sende
Hvad koster de produkter, du vil sende? Hvordan forholder din emballagestrategi sig til produkternes pris? Varer af højere kvalitet og pris kan have brug for ekstra beskyttelse, da de kan være dyre at erstatte. Lad os sige at du vil sende et produkt med en høj værdi. Med kundens dyre køb følger kundens forventninger til emballagen. Ved at vælge en passende emballage kan du skabe en følelsesmæssig forbindelse til kunden, som harmonerer med din virksomhedsprofil.
4. Produktets vægt og dimensioner
Den emballage du vælger at bruge til at pakke dine varer, skal være optimeret til din ordrestruktur. Husk på, at i e-handel sender du ikke et produkt uden en ordre. Og hver ordre kan indeholde mere end ét produkt.
Er du nystartet og har du endnu ingen data om din ordrestruktur? Mål produktets længde, bredde og højde. Hvis du synes, at produktet er svært at måle, kan du placere det i et 90 graders hjørne og bruge en væg til at måle op imod. Prøv at finde kombinationer af, hvordan varerne i en ordre skal pakkes sammen, og mål dem sammen. Når du skal vælge størrelsen på din emballage, er der flere faktorer end produktets dimensioner, der spiller ind. Du skal naturligvis også kende vægten på de varer der skal sendes.
5. Kortlæg din pakkeproces
Hvor hurtigt skal du pakke for at imødekomme markedets efterspørgsel? Det er et vigtigt at kende de leveringstider du lover dine kunder. En optimeret pakkeproces sparer både ressourcer og penge, så dine produkter kan sendes hurtigere. Her kan du læse mere om at optimer pakkeprocessen.
Nu ved du, hvordan du skal tænke, men hvad er det, du har brug for? Vi har alt, hvad du skal bruge for at pakke dine varer på den bedst mulige måde. For at hjælpe dig på vej har vi sammensat forskellige pakker til forskellige budgetter.
For den klassiske webshop der sender pakker, er retningslinjen at budgettere med 1-3% af omsætningen til emballage. Når du har styr på grundpakken, skal du tænke over dit budget til emballage, og hvad du tror, dine kunder forventer når de køber hos dig. Til det lille budget og til dem der måske sælger billige varer og har et lavt gennemsnitskøb, anbefaler vi at du ser på vores budget- og middel pakker. Men hvis du har et større budget, højere gennemsnitskøb og større volumen, anbefaler vi at du ser på Premium muligheden..
Grundpaken
1. Pakkemateriale; papkasser i flere størrelser, forsendelsesposer eller boblekuverter
2. Pakketape | 3. Støddæmpning og pakkefyld | 4. Øvrige godt-at-have ting; målebånd,
hobbyknive og tapeholdere og dispencere.
Budget
1. Tryk med stempel på kasser og poser | 2. Boblefolie på rulle
3. Pakketape | 4. Pakkebord | 5. STE transportetiketter til laserprintere
Standard
1. Farvede kasser, Etiketter, kvitteringslomme, takkekort og pakkepapir fra vores e-handelskollektioner
2. Pakkebord med hylder og rulleholder | 3. AIRmove2 luftpuddemaskine
| 4. Hilsen/ takkekort | 5. Termoetiketter og printer til transportetiketter
Premium
Anbefalede produkter til dig, der driver en webshop:
Forsendelseskasser
I vores sortiment af forsendelses emballage kan vi tilbyde en bred vifte af kasser, såsom forsendelseskasser, der er nemme at samle, instabox-venlige kasser, varebreve og brevpakker.
Forsendelsesposer
Den perfekte yder emballage til at sende varer så de ikke risikerer at blive beskadiget under transporten, som f.eks. tøj og tekstiler. Vi har forsendelsesposer i mange forskellige størrelser, farver og materialer.
Transportetiketter
Her finder du transportetiketter der passer til de fleste speditører på det danske marked som DHL, DSV, Schenker og Postnord.
Pakketape
Luk dine pakker ordentligt med vores forskellige typer pakketape, lukkeetiketter eller forseglingsstrimler.
Emballage med eget tryk
Kundens oplevelse af dit brand forbedres af en unik og smuk emballage, og det giver dig mulighed for at øge din virksomheds profil. En omkostningseffektiv måde at promovere din virksomhed på!